emisija „Tragovi“ na programu Televizije Nikšić večeras od 20,30h
Osnovac iz beranskog sela Crni Vrh, Vujadin Vešović, sa priznanjem najbolji u istoriji te škole pješke ili na skijama, putovao je do beranske gimnazije pa je titulu najbolji đak zadržao u Željezničkoj školi u Zemunu, potvrdio je na polaganju državnog ispita u Sarajevu, postao najmlađi i najbolji otpravnik vozova u Titogradu, a školske 1965-66. krunisao je titulom student generacije na Saobraćajnom fakultetu Beogradskog univerziteta.
„Živio sam kao tada većina djece na selu. Majka mi je umrla kada sam imao tri godine, a otac je bio uporan da školuje djecu. Pomagao sam ocu u poslovima na selu, išao devet kilometara pješke ili na skijama do škole, a uveče bih učio uz gašnjaču. Bio sam posvećen školi. Kada sam završio drugi razred gimnazije, otac nije mogao da me školuje pa sam dobio stipendiju za Željezničku školu u Zemunu, gdje su predavali izuzetni stručnjaci. Jedan od njih, Raičević, “uzeo me na zub” pa sam morao znati više od ostalih. Zahvaljujući upravo njemu bio sam najbolji na državnom ispitu u Sarajevu pa mi je odmah ponuđen posao. Ali, vratio sam se u Titograd i postao otpravnik vozova. Volio sam taj posao, bio sam tačan i precizan, kao vojnik. Proglašen sam najboljim otpravnikom vozova u Titogradu. Direktor, Drago Popović, najzaslužniji što sam krenuo ka nauci, insistirao je da se školujemo dalje.“
U daljoj profesionalnoj karijeri Vujadin Vešović je svom imenu pridružio zvanja profesor doktor, profesor emeritus, a njegovu biografiju popunjavali su istraživački i naučni pohodi iz različitih oblasti saobraćaja: knjige, udžbenici i monografije, seminari, realizovani projekti, funkcije među kojima su i dekan Saobraćajnog fakulteta, redovni član Jugoslovenske inženjerske akademije, inostrani član Ruske Akademije nauka, direktor Instituta Saobraćajnog fakulteta, potpredsjednik Jugoslovenske inženjerske akademije, direktor Institutove Akademije, ekspert Saveznog sekretarijata za razvoj i nauku u oblasti Organizacione nauke i menadžment, urednik i saradnih stručnih časopisa…
„Nagradu Student generacije 1965-66. primio sam u vojsci. Radio sam u ŽTP- Titograd, prošao sve stepenice od studija i analiza, pa građevinske, mašinske i elektro službe, do načelnika pa direktora OUR-a. Kada smo se integrisali sa Beogradom bio sam koordinator tih OUR-a. U to vrijeme donosile su se za Crnu Goru važne odluke – Aluminijski kombinat, izgradnja pruge Beograd-Bar, ukidanje pruge Nikšić-Bileća… a niko u rukovodećim političkim strukturama naše republike, osim Marka Orlandića, nije imao fakultet. Većina odluka bila je politička. Na primjer, da Kombinat bude u Titogradu, iako je Nikšić bio daleko rentabilnija lokacija, a kada je riječ o pruzi Beograd-Bar javno smo ukazivali na greške, ali vlastima u Srbiji i Crnoj Gori bilo je, izgleda, samo važno da se slikaju sa Titom u Plavom vozu. Tada smo govorili, a sa tim se slagao i Drago Popović da će to biti nerentabilna, gotovo pruga nizašta. Bio sam svjedok donošenja odluke o ukidanju pruge Nikšić-Bileća, bio sam u crnogorskoj delegaciji. Inicijativa je potekla od vlade Bosne i Hercegovine, a mislim da je to bilo naređenje iz centrale i početak raspada Jugoslavije. Ta pruga se mogla rekonstruisati, a stanične zgrade su mogle da služe u turističke svrhe. Nauka se, u toj oblasti, malo pitala, a odluke su bile uglavnom političke.”
Svoj istraživački i naučni potencijal prof. dr Vujadin Vešović iskušavao je i usavršavao na prestižnim univerzitetima u SAD, zatim u Poljskoj, Čehoslovačkoj i Nemačkoj. Na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu držao je nastavu na redovnim, magistarskim i specijalističkim studijama, a po pozivu i na drugim fakultetima.
Kao dekan Saobraćajnog fakulteta čijem razvoju je dao ogroman doprinos, ali i kao direktor Instituta za saobraćaj i član važnih tijela u državnim organima i naučnim institucijama osmislio je i rukovodio važnim projektima. Autor je ili koautor 80 naučno–istraživačkih ili razvojnih projekata, među kojima su i oni strateškog značaja za razvoj saobraćajnog sistema Jugoslavije. Bio je rukovodilac Jugoslovenskog ekspertskog tima za izradu Strategije razvoja saobraćaja i veza SFRJ, kao i naučnih i tehnoloških projekata Ministarstva nauke Republike Srbije. Dao je značajan doprinos uključivanju koridora Beograd-Južni Jadran u Panevropske multimodalne saobraćajne koridore…
“Odlaskom u Ameriku na usavršavanje, a bio sam na svim većim univerzitetima, dobio sam mnogo. Na primjer, na Harvardu, u Kenedijevom centru, biblioteka ima 30 miliona naslova… Dobio sam zadatak da u bibliotekama za period od 1950-74. pregledam sve što je urađeno u oblasti saobraćaja, iz organizacije, tehnogije i upravljanja. Mogao sam da ostanem u Americi, nudili su mi sve uslove, ali nije mi se tamo život dopadao. Nije bilo bezbjedno. Trideset paketa literature poslao sam brodom i nešto donio sa sobom. I vratio sam se, a rezultat tog istraživanja su i moje knjige pa i knjiga Menadžment u saobraćaju, koja je bila udžbenik u svim zemljama regiona.”
Prof. dr Vujadin Vešović vratio se Crnoj Gori kao jedan od osnivača saobraćajnog fakulteta, a 14 godina bio je dekan Fakulteta za menadžment u saobraćaju i komunikacijama, odnosno Fakulteta za saobraćaj, komunikacije i logistiku u Budvi gdje je izabran za profesora emeritusa. Sada je rukovodilac doktorskih studija na Fakultetu i predsjednik Odbora direktora Saobraćajnog instituta. Glas naučnika, čije stručne i naučne radove iz oblasti saobraćaja primjenjuju savremeni svjetski centri, u Crnoj Gori nema takav odjek.
„Fakultet u Budvi zavrijedio je prestižne reference. Dobijamo projekte iz različitih EU programa i pohvale međunarodnih partnera, dobili smo i najsavremeniju opremu za drumski saobraćaj, električne automobile, za učenje na daljinu… imamo odličnu saradnju sa Kinom i Rusijom, ali država ne voli privatne fakultete. Jednostavno, u Crnoj Gori se ne uvažavaju nikakve reference.”
Poredane naučne, istraživačke, i menadžerske reference profesora Vešovića sačinile bi knjigu, a profesor knjige od kojih je većinu napisao u Obzovici, kod Cetinja, posebno vrednuje. Objavio je 565 radova, od kojih 236 u nacionalnim ili međunarodnim časopisima, autor je ili koautor 32 knjige. Taj opus čini 9 udžbenika i 23 monografije od kojih su četiri na stranim jezicima, a monografija Menadžment u saobraćaju kao literatura korišćena je na gotovo svim fakultetima u regionu.
Organizovao je 10 naučnih seminara međunarodnog karaktera, a sa svojim timom razvio je brojne metodologije iz oblasti organizacije i menadžmenta u saobraćaju. Za svoj pedagoški, naučni i stručni rad dobio je više nagrada i priznanja. Odlikovan je Ordenom rada sa zlatnim vijencem 1990 godine. Dobitnik je plakete Petnaestoaprilska nagrada Zajednice Jugoslovenskih željeznica, dvije povelje Saobraćajnog fakulteta u Beogradu i Povelje fakulteta u Budvi. Nagrađivan je od Železničkog obrazovnog centra Beograd, Udruženja za upravljanje projektima Srbije i Crne Gore, Inženjerske akademije Srbije, inženjera i tehničara Srbije…
“Dobio sam važne nagrade, rukovodio važnim projektima u Jugoslaviji, kasnije u Srbiji i Crnoj Gori, ali krunom svog naučno-prosvjetnog angažmana smatram 370 svojih studenata, sada inženjera saobraćaja, 75 magistara od kojih ne mali broj pokriva ključne pozicije u svijetu.”
Naučnik, čija su dostignuća u oblasti saobraćaja vrednovana daleko van granica bivše Jugoslavije, na putu od zabačenog beranskog sela Crni vrh, gdje je rođen 1939. do zvanja univerzitetski profesor i doktor nauka, prošao je mnoge sredine, svjetske univerzitetske i naučne centre, a za mjesto gdje je proveo najljepše trenutke bira Nikšić, jer čovjek kreira atmosveru, kvalitet življenja, kvalitet prostora i trajnost naučnog djela.
„U Nikšiću sam proveo možda i najljepše dane. Moj najbolji drug, kasnije kum, prof. dr Mašan Jokić, koji je, nažalost, tragično izgubio život bio je iz Nikšića. Njegov otac, Blažo, me volio kao sina i često sam bio u Nikšiću. Bilo je to iskreno druženje, pravo prijateljstvo.”
Na putu od otpravnika vozova do univerzitetskog profesora i naučnika sa zavidnim referencama, koji je 1986. u Scientific Worldu, prestiznom časopisu svjetskog naučnog društva, svojim radom predstavljao Jugoslaviju i zemlje u razvoju, prof. dr Vujadinu Vešoviću orijentiri su bili ljudi – kreatori umijeća življenja, ljepote prostora i vrijednosti naučnog djela.
Sonja Vujadinović
foto:RTNK/privatna arhiva