Aerodrom u Tirani preuzima letove jer radi 12 mjeseci

Dok u Crnoj Gori niskotarifni avio-prevoznici ukidaju letove, u Tirani ih uveliko otvaraju. Vazduhoplovni analitičar Rajko Uskoković smatra da je razlog za to fleksibilna komercijalna politika i način upravljanja u odnosu na naše aerodrome.

– To je privatni menadžment i svi zaposleni znaju da će njihove zarade i uslovi u kojima rade biti bolji ukoliko se ostvari više prihoda, a samim tim moći će da se raspodijeli više profita. U aerodromu Tirana radi se na unapređenju ponude na nivou cijele godine i nemaju naš sezonalni karakter. Mi smo se jednostavno pomirili s time da zavisimo od turističke sezone i nemamo „motiva“ da probamo da dovedemo nove kompanije i nove putnike van sezone. Dakle, za niskobudžetne avio-kompanije Tirana je privlačna jer menadžment tog aerodroma čini sve da vodi komercijalnu priču svih 12 mjeseci i da rade više i produktivnije nego kod nas – kazao je Uskoković za „Dan“.

Kompanije Rajaner i Viz er krajem oktobra su prekinule sa letovima do Zagreba, Rima, Mančestera, Beča, Londona i Barselone, a za koji dan će i do Brisela, dok je Rajaner od 31. oktobra otvorio 17 linija iz Tirane – ka Londonu, Milanu, Rimu, Bolonji, Briselu, Šarloi, Kataniji, Pizi, Veneciji, Mančesteru, Krakovu, Varšavi, Pragu, Diseldorfu, Stokholmu, Edinburgu…

Uskoković je ukazao da je aerodrom u Tirana veći od podgoričkog aerodroma i da je samim tim moguće opslužiti više aviona.

– Osim toga, cjenovna politika u Tirani je atraktivnija za niskobudžetne kompanije jer se dobijaju stimulansi za veći broj letova i putnika, što naši aerodromi iz određenih razloga ne forsiraju. Takođe, aerodrom u Tirani ima bolju infrastrukturu u odnosu na podgorički (autoput, željeznica….), što su isto zahtjevi niskobudžetnih prevoznika – pojasnio je Uskoković, inače nekadašnji direktor Montenegroerlajnsa u Parizu.

On smatra da je kasno da menadžment Aerodroma Crne Gore nešto uradi kako bi vratio niskobudžetne avio-kompanije u Crnu Goru za ovu sezonu, jer su prošle sve slot konferencije.

– Ali, ako se ne odreaguje na vrijeme, i naredna sezona će biti izgubljena jer avio-kompanije imaju praksu da ako razvijaju jednu tačku, tj. vazdušnu luku. neće da joj sami stvaraju konkurenciju, a s obzirom na udaljenost Podgorice i Tirane, ova dva aerodroma su geografska konkurencija. Rajaner je dobro osmislio na kojim linijama otvoriti letove jer su to destinacije sa jakom dijasporom, a onda i destinacije sa kojih dolaze turisti na kratke odmore u vansezonskom periodu. Aerodrom Tirana je napravio dobru marketinšku kampanju sa Rajanerom na ovim linijama i uveo razne povoljnosti i za putnike i za avio-kompanije (negdje je to prtljag gratis, negdje je to manja cijena parkinga aviona, nagradne igre ….). Kod nas, nažalost, o tome niko ne vodi računa, niti ima biznis ideju – zaključio je Uskoković.

Aerodromi su nakon ukidanja linija saopštili da pregovaraju sa drugim niskotarifnim kompanijama o uvođenju novih linija. Odlaskom niskobudžetnih kompanija, osim što gubimo povezanost, gubimo i mogućnost da za manje novca putujemo ka evropskim metropolama.

Gube ekonomija, turizam i građani

On je naglasio da Crna Gora mnogo gubi ukidanjem sedam linija ka evropskim metropolama.

– Teško je izračunati i direktan i indirektan gubitak, ali on se sigurno mjeri desetinama miliona eura. Ono što je veći gubitak jeste činjenica da je Crna Gora nekada bila ispred ovih destinacija, a sada su one daleko ispred nas. Drugim riječima, dok smo mi tapkali u mjestu, ili čak išli unazad, ove destinacije su mnogo radile i rezultat tog rada je da svi žele doći i vidjeti ih. Osim turističkog aspekta, Crna Gora gubi i u ekonomiji jer nije mali broj naših građana koji, umjesto naših aerodroma, biraju Tiranu za svoje putovanje. To je dvostruki trošak za nas, jer se odliva prihod iz naše zemlje i građani koriste infrastrukturu regiona za svoje osnovne potrebe – ukazao je Uskoković.

Kako je istakao, dok god se ne budu realno sagledavali rezultati i dok ne bude odgovornosti, teško ćemo ići naprijed.

– Definitivno treba da isključimo dnevno politikanstvo i da se posvetimo ekonomiji jer je samo ona u situacija da društvo, a samim tim i avio-saobraćaj, povede naprijed – zaključio je Uskoković.

Na pitanje šta država može uraditi kako bi vratila Rajaner i Viz er i omogućila bolju povezanost Crne Gore odgovorio je da prije svega treba mnogo više raditi.

– Nadalje, taj rad treba da je sinhronizovan i koordiniran između svih subjekata u turizmu (nacionalni avio-prevoznik, nacionalna turistička organizacija, aerodromi …) jer smo bez jedinstveno upakovane formule osuđeni da nam se dešavaju ovakve situacije. Danas je sve više digitalnog marketinga, destinacije idu ka klijentima, a ne obrnuto, fiksne i obećane zarade bez rezultata su prošlost, menadžment odluke se donose na dnevnom nivou. Jednostavno, mnogo više akcije i pozitivne agresivnosti može da dovede nove putnike i turiste, ali i privrednike, jer smo i dalje nepoznanica na turističkoj i privrednoj mapi Evrope i svijeta – istakao je Uskoković.

Foto: Aerodromi Crne Gore

NIKŠIĆ PROGNOZA