Statistika upozorava – slabi smo u matematici i nauci

Oko jedan odsto učenika u Crnoj Gori imalo je najbolja postignuća iz matematike na PISA testiranju 2022, a skoro nijedan učenik nije bio među najboljima u nauci.

To je navedeno u izvještaju o rezultatima PISA testiranja koji je objavio Ispitni centar Crne Gore na oko 130 stranica.

Testiranje iz matematike, čitanja ili prirodnih nauka obavilo je 5.793 učenika iz 63 škole. Procjenjuje se da je učestvovalo 93 odsto ukupne populacije crnogorskih 15-godišnjaka, prenosi Pobjeda.

Kako je objašnjeno, svaka naučna kompetencija zahtijeva određeno sadržajno znanje – poznavanje činjenica, podataka, teorija, koncepata, ali i razumijevanje načina na koje se dolazi do takvog znanja, te prirode i porijekla tog znanja.

Ne umiju kreativno da primjene znanje

Oko 45 odsto učenika u Crnoj Gori je dostiglo nivo dva ili viši nivo u nauci (OECD prosjek: 76 odsto). Ovi učenici mogu prepoznati tačno objašnjenje za poznate naučne fenomene i mogu koristiti takvo znanje da u jednostavnim slučajevima odrede je li zaključak validan na osnovu datih podataka.

-U Crnoj Gori skoro nijedan učenik nije bio među najboljima u nauci, što znači da nijesu imali postignuća na nivou pet ili šest (prosjek OECD-a: 7 odsto). Na tom nivou učenici bi trebalo da kreativno i autonomno primjenjuju svoje znanje o nauci u raznim situacijama, uključujući i one nepoznate – istaknuto je u izvještaju.

Postignuće ispod nivoa dva na skali naučne pismenosti ima 92,576 odsto učenika trogodišnjih stručnih škola. To pokazuje da nemaju osnovna znanja, kompetencije i vještine koje su im potrebne za aktivno učestvovanje u društvu. Nešto bolje postignuće pokazuju učenici četvorogodišnjih stručnih škola, 88,88 odsto, ali to je, kako je navedeno, takođe, veoma loš rezultat. Veliki broj gimnazijskih učenika ima postignuća ispod nivoa dva i na nivou dva, njih 64,43 odsto.

– Što ukazuje na veliki problem u obrazovanju – navedeno je u ovom dokumentu.

Kada je riječ o postignućima iz matematike, jedan odsto crnogorskih učenika ostvarili su najbolje rezultate u rangu sa njihovim vršnjacima iz šest azijskih zemalja – Singapur, Kineski Tajpej, Makao (Kina), Hong Kong, Japan i Koreja. Na ovim nivoima učenici mogu matematički modelirati složene situacije i mogu odabrati, uporediti i procijeniti odgovarajuće strategije za rješavanja problema. Samo u 16 zemalja i ekonomija od 81 učesnice u ciklusu PISA 2022 više od 10 odsto učenika je dostiglo nivo znanja 5 ili 6.

Podaci ukazuju da je u Crnoj Gori 59,5 odsto učenika matematički nepismeno, to jeste da su po postignućima ispod nivoa dva, što je značajno više u odnosu na OECD prosjek (31,1 odsto).

Oko 47 odsto učenika u Crnoj Gori dostiglo je nivo dva ili viši nivo u čitanju. Ovi učenici mogu da prepoznaju glavnu ideju u tekstu umjerene dužine, da pronađu informacije zasnovane na eksplicitnim, iako ponekad složenim kriterijumima, i mogu da razmišljaju o svrsi i formi tekstova kada se to eksplicitno traži

– U Crnoj Gori jedan odsto učenika je postigao nivo pet ili više u čitanju (OECD prosjek: sedam odsto). Ovi učenici mogu da razumiju duže tekstove, bave se konceptima koji su apstraktni ili kontraintuitivni, utvrđuju razlike između činjenica i mišljenja, na osnovu implicitnih nagovještaja koji se odnose na sadržaj ili izvor informacija – navedeno je u dokumentu.

Dječaci i djevojčice u prosjeku su imali slične rezultate u matematici, ali su devojčice nadmašile dječake u čitanju za 36 poena u Crnoj Gori.

U Crnoj Gori sličan je procenat najmanje uspješnih među dječacima (60 odsto) i djevojčicama(59 odsto) u matematici. U čitanju, međutim, taj procenat je veći među dječacima 44 odsto djevojčica i 61 odsto dječaka imaju postignuća ispod nivoa dva u čitanju). Kada su u pitanju učenici s najboljim postignućima u matematici, procenat je veći kod dječaka (jedan odsto) nego kod djevojčica (0 odsto).

Lako sklapaju prijateljstva

U Crnoj Gori 2022. godine 86 odsto učenika je izjavilo da lako sklapaju prijateljstva u školi (OECD prosjek: 76 odsto), a 85 odsto se osjećalo kao da pripada školi (OECD prosjek: 75 odsto). U međuvremenu, 13 odsto učenika je izjavilo da se osjeća usamljeno u školi, a 14 odsto kao da je autsajder ili isključen/a iz događanja u školi (prosjek OECD-a: 17 odsto i 16 odsto).

Nedavno se u CANU polemisalo o rezultatima PISA testiranja, te je konstatovano da je, između ostalog, problem što đaci u školama uče gradivo napamet, da su sposobni da to naučeno samo ponove nastavniku, ali da je sporno i što određeni nastavni kadar takvo ,,znanje” vrednuje visokim ocjenama. Zatraženo je da Ministarstvo formira međunarodnu komisiju kako bi se izmijenio obrazovni sistem u skladu sa potrebama PISA testiranja.

Razgovor sa roditeljima do boljih rezultata

U izvještaju je navedeno da zainteresovanost roditelja za školske probleme njihove djece pokazuje se značajnom za postizanje boljih prosječnih rezultata.

Ispostavilo se da trećina roditelja razgovara skoro svakodnevno sa svojom djecom. Približno svaki peti roditelj razgovara jednom ili dva puta nedjeljno.

-Ove dvije grupe učenika postižu i najbolje prosječne rezultate u našoj populaciji na PISA testu iz matematike – naveli su u dokumentu.

Rezultati dosadašnjih PISA testiranja pokazuju da se kvalitetnim predškolskim vaspitanjem i obrazovanjem mogu poboljšati akademska postignuća učenika, kao i njihov kognitivni razvoj. Podaci PISA 2022 pokazuju da je većina petnaestogodišnjih učenika u prosjeku zemalja OECD-a prije škole pohađala programe predškolskog vaspitanja i obrazovanja u trajanju od jedne do tri ili više godina (94 odsto učenika).

Knjige nema njih 6,23 odsto

U izvještaju je navedeno da je broj knjiga koje učenici imaju u kući pokazatelj socioekonomskog, ali i kulturnog statusa učenika. Najčešći broj knjiga u kućama naših petnaestogodišnjaka je između 26 i 100 knjiga (27,67 odsto učenika). Više od 100 knjiga ima 14,88 odsto učenika. Čak

3873 učenika, 67,23 odsto, navodi da imaju između jedne i 100 knjiga, dok 6,23 odsto navodi da uopšte nemaju knjige kod kuće.

-Najbolje postignuće imaju učenici koji su naveli da u kući imaju između 200 i 500 knjiga – navedeno je u dokumentu.

Skoro svi đaci imaju internet

Učenici su pitani šta od određenih materijalnih dobara imaju kod kuće (svoju sobu, računar, obrazovni softver, internet konekciju, broj automobila, motora, televizora, telefona, knjiga, umjetničkih djela, muzičkih instrumenata, prostorija s tušem).

Skoro svi učenici u Crnoj Gori imaju internet (96,44 odsto), računar koji mogu koristiti za učenje (83,79 odsto) i pametne telefone.

-Učenici koji su se izjasnili da imaju između 6 i 10 digitalnih uređaja imaju bolje postignuće iz oblasti matematike od onih koji imaju više od 10 uređaja, a za više od 40 bodova bolje od učenika koji imaju manje od 6 digitalnih uređaja u kući – navedeno je u dokumentu.

Foto: Ilustracija/elements.envato

NIKŠIĆ PROGNOZA