Tivat: „Parking servis“ zaradio, ali parkinge i dalje gradi Opština

Preduzeće “Parkng servis” d.o.o. Tivat (PST) prošlu poslovnu godinu završilo je s ostatkom dobiti nakon oporezivanja u iznosu od 172.270 eura.

Firma čiji je osnivač i jedini vlasnik Opština bavi se upravljanjem i naplatom korišćenja uličnih i mjesta za parkiranja automobila, autobusa i motocikala na tzv. posebnim parkiralištima.

U režimu naplate je lani bilo ukupno 148 uličnih parking mjesta za automobile i 18 za motocikle u tzv. crvenoj zoni u najužem centru grada, odnosno 508 parking mjesta za automobile u žutim zonama u širem centru grada i na Seljanovu. Na četiri tzv. posebna parkirališta koja su u vlasništvu opštine Tivat i još jednom lokacijom koju privremeno iznajmljuje od Centralne banke Crne Gore, PST raspolaže sa još ukupno 583 parking mjesta, od čega su četiri za autobuse.

Kako se navodi u Izvještaju o radu PST-a, ta opštinska firma lani je ostvarila ukupne poslovne prihode u iznosu od 754.792 eura, što je 18 odsto više nego 2022, a nešto preko 10 odsto više u odnosu na plan za prošlu godinu. Poslovni rashodi PST-a lani su iznosili 514.031 euro i bili su oko 14 odsto veći nego u 2022, ali i dva odsto manji od planiranih za prošlu godinu.

Međutim, kod troškova se lani bilježi značajan rast na stavci “ostali ploslovni rashodi” koji su ukupno iznosili 141.336 eura i bili skoro 30 hiljada eura veći nego 2022, ali razlozi za takve trendove nisu detaljnije objašnjeni u poslovnom izvještaju PST-a.

Firma na čijem je čelu izvršna direktorica Snežana Vukosavović Novosel (Nova) lani je imala 28 stalno zaposlenih i tek je 22. decembra prošle godine zvanično zapisnikom preuzela objekte Autobuske stanice u Tivtu u skladu s odlukom SO Tivat iz 2021. da usvoji Elaborat o racionalizaciji poslovanja optinskih preduzeća PST i Autobuska stanica Tivat (AST), po kojoj je AST trebalo da svoje objekte i djelatnost preda na korišćenje i upravljanje PST-u i nakon toga pokrene proces svoje dobrovoljne likvidacije. Međutim, pošto AST Tivat do kraja prošle godine još nije okončala dobrovoljnu likvidaciju, PST nije još do tada bio uveden u posjed svih prostora Autobuske stanice u tom gradu, odnosno još nije bio preuzeo poslovnu djelatnost firme AST.

PST lani nije realizovao većinu ranije najavljenih i planiranih aktivnosti na unapređenju postojećih kapaciteta s kojima ta firma raspolaže u smislu popravke postojećih ili izgradje novih parking prostora u gradu, a nije realizovana ni za 2023. godinu planirana investicija nabavke i ugradnje automatskih rampi s parkomatom na najprometnijem parkiralištu u Arsenalskoj ulici.

PST čija je jedna od osnovnih zvaničnih djelatnosti za koju je tu firmu Opština i osnovala 2017. godine “preduzimanje mjera i aktivnosti na održavanju postojećih parking prostora i javnih garaža, kao i na izgradnji novih sadržaja parking prostra i javnih garaža”, je 2023. umjesto toga samo u potpunosti realizovalo za lani planiranu obnovu i postavljanje nove vertikalne signalizacije, odnosno parking-info tabli u gradu.

Umjesto PST, Opština je nastavila lani i proteklih nekoliko mjeseci da direktno iz svog budžeta preko opštinske Direkcije za investicije, ulaže novac u razvoj kapaciteta za parkiranje, pa je tako izgrađeno novo parkliralište u Ulici Staničića kod objekta Muzičke škole sa ukupno 51 mjestom za automobile, obilježeno 10 novih parking mjesta u Ulici Stari put, te izgrađeno 10 novih mjesta u ulici na Trgu Dara Petkovola gdje je Opština prethodno uklonila više starih nelegalnih limenih garaža.

Elaborat o načinu korišćenja ovih novih ukupno 71 parking mjesta za automobile u centru grada i na njegovim obodima, a koji predviđa da se ona povjere na gazdovanje i naplatu PST-u, usvojen je na posljednjoj sjednici lokalnog parlamenta u srijedu.

Autobuska stanica pozitivno posluje pred likvidaciju

Preduzeće Autobuska stanica Tivat, čiju bi djelatnost PST trebalo da preuzme zajedno s objektom stanice koji je PST zvanično kroz papire predat krajem decembra 2023, lani je poslovalo sa dobiti u iznosu od 59.723 eura nakon oporezivanja, a što je više nego dva puta bolji rezultat nego 2022. AST koja ima 12 zaposlenih, lani je imala ukupne prihode u iznosu od 283.903 eura što je 12,3 odsto više nego godinu ranije. Rashodi su iznosili 220.249 eura i bili su 2,6 odsto manji nego prethodne godine.

AST je lani zabilježila značajan rast prihoda od svoje osnovne djelatnosti, prijema i otpreme autobusa i putnika od 13,9 odsto u odnosu na 2022. Na rast prihoda, ako se objašnjava u poslovnom izvjštaju AST za 2023, uticalo je povećanje tražnje za uslugama u autobuskom saobraćaju, odnosno povećanje broja putnika tokom ljetne sezone. AST je svojom mrežom autobuskih linija pokrivala sve gradove u Crnoj Gori i održavala autobusku vezu sa Srbijom, BiH, Hrvatskom i Sjevernom Makedonijom.

Tokom 2023. godine usluge Autobuske stanice Tivat u međugradskom i međunarodnom prevozu putnika koristilo je 59 prevoznika koji su prosječno saobraćali na 31 liniji u sezoni (maj – oktobar) i 18 u vansezoni. Prosječan broj polazaka autobusa sa stanice kretao se dnevno 109 u sezoni i 62 u vansezoni. Najprometnije destinacije po broju prodatih voznih karata bile su prema Budvi (35 odsto), Podgorici (19), Kotoru (12), Beogradu (šest), Herceg-Novom (pet), Baru (tri), Nikšiću i Cetinju (3)… itd. Destinacije na kojima je ostvaren najveći finansijski promet prodatih voznih karata su bile Podgorica (20 odsto), Budva (18), Beograd (16), Dubrovnik i NIš (četiri)…

Ukupan broj prodatih putnih karata u 2023. godini iznosio je 74.729. U poređenju između 2023. i 2022. godine broj putnika povećan je za 36,9 odsto, što je predstavljalo 20 hiljada dodatnih voznih karata u odnosu na prethodnu godinu. Finansijski pokazatelji po tom osnovu su takođe bilježili pozitivan trend rasta od 29 hiljada eura.

Foto: Siniša Luković/Vijesti

NIKŠIĆ PROGNOZA