Iz Centra za građansko obrazovanje (CGO) saopštili su da su Elektroprivreda Crne Gore (EPCG) i AIR Montenegro u prošloj godini, od 11 selektovanih i analiziranih javnih preduzeća,najviše novca izdvojili za medijske i vezane usluge.
EPCG je izdvojila 499. 100 eura, potom AIR Montenegro 249. 217.
„Crnogorski elektrodistributivni sistem (CEDIS) – 79. 168,65 eura. Na četvrtom i petom mjestu su Plantaže (64. 44,75eura), odnosno JP Morsko dobro (40 220,35 eura)“ nalazi su CGO dobijeni na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama.
Naglašavaju da su pojedina javna preduzeća nastavila sa praksom oglašavanja u neregistrovanom portalu IN4S za koji je EPCG tokom 2022. godine opredijelio 7.986 EUR, Morsko dobro 5.000 EUR, a CEDIS 3.388 EUR, shodno dostupnim informacijama.
„Novim nacrtom Zakona o medijima predviđena je zabrana oglašavanja javnih preduzeća u medijima koji nisu registrovani/evidentirani shodno zakonima države Crne Gore, što je dobar iskorak ukoliko se u konačnici usvoji. Dodatno, CGO je predlagao i da unese odredba koja bi spriječi finansiranje medija iz javnih fondova koji krše Kodeks novinara Crna Gore. Na crnoj listi (ne)transparentnosti analiziranih javnih preduzeća je JP Rudnik uglja, koji se u svom odgovoru CGO-u pozvao na „poslovnu tajnu“ nakon čega je upućena žalbu Agenciji za zaštitu ličnih podataka i slobodan pristup informacijama (AZLP). Takođe, Aerodromi CG već godinama ne odgovaraju na zahtjeve CGO-a čime su utvrdili svoje mjesto na listi netransparentnosti po ovom pitanju“,navode iz CGO.
Pregled selektovanih i analiziranih javnih preduzeća i izdvajanja za medijske usluge tokom 2022. godine, koja su prepoznata i po ranijim izvještajima CGO-a i na evidentiranih reklama u medijima, po izdvajanjima novca za medijske usluge:
1. EPCG – 499. 100,56 EUR
2. Air Montenegro – 249. 217,08 EUR
3. Crnogorski elektrodistributivni sistem (CEDIS) – 79. 168,65 EUR
4. Plantaže – 64. 446,75 EUR
5. JP Morsko dobro – 40. 220,35 EUR
6. Monteput – 38. 078,68 EUR
7. Regionalni vodovod Crnogorsko primorje – 16. 383,84 EUR
8. Pošta CG – 11. 311,65 EUR
9. Nacionalni parkovi CG – 87,44 EUR
10. Rudnik uglja Pljevlja – bez odgovora
11. Aerodromi Crne Gore – bez odgovora
„Finansiranje medija iz javnih fondova je u ranijem periodu često predstavljalo jedan od načina uticaja na medije, gdje su vlasti kroz politizovanu, diskrecionu, netransparentnu raspodjelu javnih fondova, kao i kroz subvencije medijima, uticale na uređivačke politike i medijsko tržište, a što je kritikovano u izvještajima relevantnih NVO i međunarodnih aktera“, naglasio je u saopštenju Damir Nikočević, koordinator za razvoj.
foto:RTNK