Barska plovidba sama plaća ratu, Kotorska plovidba se opet uzda u Vladu

Iz Crnogorske plovidbe su najavili da neće moći iz sopstvenih sredstava platiti prvu ovogodišnju ratu kredita od 2,47 miliona dolara kineskoj Eksim banci koja dospijeva 21. januara, već da će im kao i pri otplati prošlogodišnjih rata trebati pomoć Vlade. Za razliku od njih, iz Barske plovidbe su saopštili da će januarsku ratu od 1,87 miliona dolara kineskoj banci platiti iz sopstvenih sredstava, prenosi Pobjeda.

Barska kompanija je i lani sama otplatila dvije rate od ukupno 3,72 miliona dolara, dok je Crnogorska plovidba prošle godine iz sopstvenih sredstava Kinezima uplatila dva miliona dolara, dok je ostatak od tri miliona dolara morala da plati Vlada iz državnog budžeta. Brodarske kompanije vraćaju kineskoj banci kredita uzete za kupovinu četiri broda ,,Bar“, ,,Budva“, ,,Kotor“ i ,,Dvadeset prvi maj“, a garant za vraćanje kredita je država, odnosno vlada, koja je do sada Kinezima iz državnog budžeta za ova četiri broda uplatila 43,25 miliona dolara.

Lani je Eksim banci uplaćeno nešto više od pet miliona eura na ime januarske i julske rate kredita za dva broda Crnogorske plovidbe ,,Kotor“ i ,,Dvadeset prvi maj“. Od te sume, Crnogorska plovidba je uplatila dva miliona dolara, a ostatak Vlada. Naredna rata od 2,47 miliona dospijeva za pet dana i očekuju pomoć Vlade. Najavljuju da bi, ako se ostvare procjene o kretanju vozarina za ovu godinu, julsku ratu mogli sami izmiriti.

Brodovi Crnogorske plovidbe su kupljeni 2012. godine za 55,8 miliona dolara, odnosno za 68,9 miliona dolara, sa kamatom. Rok otplate je 15 godina, sa grejs periodom od pet godina. -Do sada je što kroz učešće, što kroz kredit ukupno otplaćeno 60,6 miliona dolara, od čega je Crnogorska plovidba uplatila 24,1 milion dolara, a Vlada oko 36,5 miliona. Za otplatu tri preostale rate, od kojih posljednja dospijeva 21. januara naredne godine, potrebno je ukupono 7,3 miliona dolara – kazali su iz Crnogorske plovidbe.

Barska plovidba je lani iz sopstvenih sredstava u januaru 1,87 miliona dolara, a u julu 1,85 miliona.

– Sljedeća rata kredita dospijeva 21. januara i iznosi 1,84 miliona dolara i nju ćemo platiti iz sopstvenih sredstava – kazali su iz Barske plovidbe i podsjetili da im u julu dospijeva rata od 1,83 miliona dolara. Kredit za izgradnju brodova ,,Bar“ i ,,Budva“ uzet je kod Eksim banke i iznosio je ukupno 46,4 miliona dolara, odnosno 58,09 miliona sa kamatom.

– Do sada je plaćeno 25,72 miliona dolara, od čega država šest miliona eura, što je po kursu na dan uplate iznosilo 6,75 miliona dolara. Trenutno naš dug iznosi 32,37 miliona dolara – rekli su iz barske kompanije.

Agencija za zaštitu konkurencije, kako je Pobjedi nedavno kazao predsjednik Savjeta Dragan Damjanović, donijela je rješenje po kojem je pomoć države u otplati kredita ove dvije firme nezakonita. Država je, kako su naveli, do sada, sa kamatama, ovim dvjema kompanijama platila 32,6 miliona eura za brodove. Tačnije Crnogorska plovidba mora u budžet vratiti 28,3 miliona eura, sa kamatama, koje će vraćati tokom narednih 14 godina. Barska plovidba bi do kraja 2026. godine trebalo da vrati u budžet 6,1 milion eura, sa kamatama.

U Kotoru se nadaju plusu

Iz Crnogorske plovidbe su saopštili da još nemaju preliminarne podatke o finansijskim pokazateljima za 2023, ali da očekuju pozitivan poslovni rezultat. -Za devet mjeseci 2023. imali smo dobit od 422.000 eura, ali su poslovni prihodi, u odnosu na isti period 2022. bili manji za 24 odsto, odnosno za 2,2 miliona eura, na šta je uticao pad cijena vozarine – kazali su iz Crnogorske plovidbe i objasnili da su vozarine bile četiri puta niže.

– Brodovi su trenutno u najmu pomorske kompanije iz SAD, a trenutni ugovori o najmu ističu u januaru i februaru. Ako se ostvare najave o rastu cijena vozarina, očekujemo pozitivan rezultat u ovoj godini – rekli su iz Crnogorske plovidbe.

Barska firma likvidna

Iz Barske plovidbe su naveli da je zbog kompleksnosti završnih knjiženja nezahvalno prognozirati poslovni rezultat na kraju 2023, ali podsjećaju da su prvih devet mjeseci završili sa 1,38 miliona eura u plusu, dok je ukupan rezultat bio 770.700 eura, zbog uticaja finansijskog rezultata koji nastaje sabiranjem troškova kamate, negativnih i pozitivnih kursnih razlika.

Naveli su da je njihovo poslovanje u 2023. prevashodno zavisilo od najamnina i bilo je lošije 31 odsto nego 2022, iako su troškovi bili manji za 40 odsto.

– Tokom prošle godine iznos najamnina je bio u većem dijelu godina niži od ugovorenih – rekli su iz Barske plovidbe i poručili da im je ove godine prioritet održavati likividnost poslovanja, završiti obavezni petogodišnji remont brodova ,,Bar“ i ,,Budva“ i ,,po mogućnosti uspostaviti putničku liniju Bar – Bari makar u ljetnjoj sezoni“.

Foto: Vijesti

NIKŠIĆ PROGNOZA