Da li nacionalni avio-prevoznik Air Montenegro može u svoju flotu uvesti treći avio tipa „Embraer E195“ i da li je on bezbjedan za saobraćaj biće poznato nakon što to provjeri Agencija za civilno vazduhoplovstvo (ACV).
Nabavka ovog aviona izazvala je danas više reakcija u javnosti i to od nacionalne avio-kompanije koja je saopštila da je treći avion, tipa „Embraer E195“, prošao sve tehničke i operativne provjere i da je nabavka sprovedena u skladu sa stručnim standardima, dok je Ministarstvo saobraćaja poručilo da u tom procesu nije bilo konsultovano, te da odluke koje nijesu zasnovane na punoj tehničkoj provjeri ne mogu imati podršku resornog tijela, jer je bezbjednost putnika apsolutni prioritet.
„Vijesti“ su juče objavile da je nacionalna avio-kompanija Air Montenegro predala je Agenciji za civilno vazduhoplovstvo zvaničan zahtjev za upis u nacionalni registar vazduhoplova, aviona tipa „embraer E195“, koji će ta kompanija uzeti u dugoročni zakup. Riječ je o vazduhoplovu koji je do sada bio u danskom registru i imao je oznake OY-GDB. Ovaj avion je prošle godine trebalo da uđe, po osnovu ugovora o dugoročnom zakupu bez posade, održavanja i osiguranja (dry lease), u flotu srpskog nacionalnog prevoznika Air Serbia, ali se to nije desilo.
Ranije danas reagovao je i predsjednik DNP-a Milan Knežević koji je pozvao Glavnog Specijalnog tužioca Vladimira Novovića da ga sasluša na navode objavljene na pojedinim portalima da vrši pritisak na menadžment AIR Montenegra i Agenciju za civilno vazduhoplovstvo da se kupi i registruje avion „bez validne dokumentacije“ tip Embrajer E195, te da istraži sve dosadašnje aktivnosti u vezi nabavke ovog aviona. Njegova reakcija je uslijedila nakon što je portal Analitika objavio tu informaciju juče.
Sastanak Ministarstva saobraćaja i ACV
Ministarstvo saobraćaja, kojim rukovodi ministarka Maja Vukićević (DNP) je saopštilo da razumije veliko interesovanje javnosti povodom informacije da je kompanija To Montenegro donijela odluku o nabavci aviona tipa „Embraer E195“, i želi jasno da saopšti da je bezbjednost putnika, posada i ukupnog vazdušnog saobraćaja apsolutni prioritet.
„Odluku o nabavci vazduhoplova donosi isključivo bord direktora kompanije To Montenegro, a Ministarstvo saobraćaja u fazi donošenja te odluke nije bilo uključeno niti prethodno konsultovano. Kako bi se obezbijedila puna informisanost i nadzor nad ovim pitanjem, u Ministarstvu je organizovan sastanak sa predstavnicima Agencije za civilno vazduhoplovstvo (ACV), kao nadležnog regulatornog tijela. Tom prilikom, Ministarstvo je zatražilo da bude detaljno upoznato sa svim okolnostima konkretnog slučaja i izrazilo jasno očekivanje da se u procesu odlučivanja vodi računa isključivo o najvišim standardima bezbjednosti i međunarodno priznatoj praksi“, kazali su iz ovog Vladinog resora.
Oni su naglasili da rizične investicije, koje mogu izazvati sumnje u tehničku i regulatornu ispravnost, ne samo da ugrožavaju bezbjednost putnika, već dovode u pitanje i reputaciju same kompanije.
„Takve odluke, ukoliko nijesu zasnovane na punoj stručnoj i tehničkoj provjeri, nemaju podršku resornog Ministarstva. Ministarstvo saobraćaja ostaje posvećeno principima odgovornosti, transparentnosti i stručnosti i preduzimaće sve raspoložive mjere kako bi se sačuvala sigurnost u vazdušnom saobraćaju i povjerenje građana“, poručil isu iz Ministarstva saobraćaja.
Iz Air Montenegra su kazali da žele istaći da neće učestvovati u javnim polemikama koje nemaju za cilj unapređenje vazdušnog saobraćaja i razvoj nacionalne avio-kompanije, već služe za širenje dezinformacija i političko manipulativno djelovanje, sa krajnjom namjerom da se izazivanjem panike nanese šteta kompaniji i avio-saobraćaju u Crnoj Gori.

Iz te kompanije ističu da Crnoj Gori treba bolja vazdušna povezanost, te da Air Montenegru u tom smislu, treba povećanje flote i do njega su uspjeli da dođu koristeći isključivo sopstvena sredstva.
„Svaki neargumentovani napad na ovaj postupak u kojem se ne žele konstatovati činjenice i referentni dokazi ovlašćenih institucija, već se medijskim natpisima pokušava narušiti ugled kompanije, i to u najbitnijem segmentu – sigurnosti putnika, predstavlja samo pokušaj da se lično profitira na bazi ugrožavanja opšteg dobra.
Kao nacionalni avio-prevoznik, snažno se ograđujemo od tendencioznih i netačnih tvrdnji koje, bez ikakvih dokaza, pokušavaju da dovedu u pitanje ne samo našu stručnost i posvećenost sigurnosti putnika, već i nalaze svih relevantnih međunarodnih institucija“, poručili su iz Air Montenegra.
Air Montenegro: Prioritet poštovanje standarda civilne asocijacije
Nacionalni avio prevoznik saopštio je da sve operacije sprovode u punoj usklađenosti sa sa zahtjevima međunarodnih institucija poput EASA (European Union Aviation Safety Agency), IATA (International Air Transport Association) i ICAO (International Civil Aviation Organization).
„Naš apsolutni prioritet je poštovanje profesionalnih standarda civilne avijacije – ne senzacionalistički navodi nestručnih izvora. Dok aktivno radimo na proširenju flote i uvođenju trećeg aviona, nalazimo se u završnoj fazi pregovora sa renomiranim partnerima iz globalne avio-industrije, uključujući proizvođača aviona, sertifikovane organizacije za održavanje, kao i vodeće evropske avio-kompanije. Ova saradnja potvrđuje da nas relevantni akteri u međunarodnom sektoru prepoznaju kao sigurnog i odgovornog partnera.
Iz Air Montenegra su kazali da nećemo dozvoliti da budemo uvučeni u političke obračune, niti da se dovodi u pitanje naša profesionalnost“.
Knežević koji je pozvao Glavnog Specijalnog tužioca Vladimira Novovića da ga sasluša na navode objavljene na pojedinim portalima da vrši pritisak na menadžment AIR Montenegra i Agenciju za civilno vazduhoplovstvo da se kupi i registruje avion „bez validne dokumentacije“ tip Embrajer E195.
Knežević: Ako sam sumnjiv odredite pritvor neću se pozivati na imunitet

„Istovremeno očekujem da budu saslušani i autori ove gnusne laži, i da saopšte svoje izvore, jer su to dužni da urade pošto se radi o ugrožavanju nacionalne bezbjednosti. Imputirati bezočnu izmišljotinu da imam bilo kakve veze sa kupovinom „neispravnog“ aviona mogu samo bolesni umovi ili koruptivna organizovana kriminalna grupa koja želi da se sakrije iza mog imena. Zato i očekujem hitnu reakciju SDT-a da istraži sve ove navode, ali i dosadašnje aktivnosti u nabavci pomenutog aviona. Vrijeme je da se razobliči perfidna strategija označavanja DNP-a i mene kao neprikosnovenih gospodara u avio saobraćaju i aerodromima. Partija koju predvodim ima samo jednog od pet članova u bordu direktora aerodroma, jednog od pet članova u Agenciji za civilno vazduhoplovstvo, i nijednog u bordu direktora Air Montenegra koji i donosi odluku o kupovini aviona. Većinu u ovim organima ima druga partija iz vladajuće koalicije. Niti sam konsultovan, niti sam ikad učestvovao u izboru direktora aerodroma i Air Montenegra, niti bih pristao da preuzimam nadležnosti koje mi ne pripadaju. Ni direktor aerodroma Zeta, ni direktor aerodroma Tivat nisu kadrovi ni funkcioneri DNP-a, kao što nije ni direktor Air Montenegra. To ni na koji način ne znači da nisu stručni i profesionalni u vršenju svojih funkcija, ali svakako znači da ih ja nisam postavljao na iste kako se stvara privid u javnosti“, rekao je Knežević.
On je pozvao Novovića da ako je sumnjiv odmah da mu odredi pritvor i da javno saopštava da se neću pozivati na imunitet.
„Ali takođe pozivam, da ukoliko su neki drugi sumnjivi, da se i protiv njih sprovedu istražne radnje, makar svi bili članovi moje porodice. A vlasnici portala i autori ove bezočne laži usmjerene protiv mene, imaće priliku da je dokažu na sudu. I niko se ne može pozivati na to da sam kao javna ličnost dužan da trpim više od drugih, jer se ovdje ne radi o političkim tekstovima, već o gnusnim i monstruoznim optužbama da ja pritiskam bord Air Montenegra da kupi neispravni avion i tako ugrozi živote putnika. Preko toga neću nikom da pređem, jer postoji granica trpljenja, a u ovom slučaju je besprizorno pređena“, poručio je Knežević.
foto: elements.envato