Vožnja u mjestu: Kolašin ima Strategiju i samo jednu, nezavršenu biciklističku stazu

Strategija razvoja biciklizma je jedan od lokalnih dokumenta, na koje se u Kolašinu, odmah nakon usvajanja, zaboravilo i čije smjernice do sada uopšte nijesu do sada korišćene. Zbog toga uslovi za biciklizam nijesu bolji, nego prije dvije godine, kada je Stategija donesena. Dokument je na sopstvenu inicijativu izradila NVO Biciklo.me, a Opština u njemu dobila kvalitetan “recept” kako do boljih uslovim za kretanje biciklom poboljšanja kvaliteta vazduha, bezbjednosti u saobraćaju, ali i razvoju turizma kao osnovne privredne grane Kolašina.

“Dvije godine nakon usvajanja Strategije još uvijek nema pomaka u realizaciji mjera. Kada su u pitanju uslovi u urbanom području Kolašina, neophodno je što prije pristupiti smirivanju saobraćaja, kako bi se osigurala bezbjednost svih učesnika u saobraćaju i stimulisalo aktivno kretanje kao što je vožnja biciklom. To je sada posebno važno imajući u vidu sve veći pristisak motornog saobraćaja na centar grada usljed otvaranja dionice auto-puta i puta Kolašin – Berane”, kaže za Vijesti Stefan Bulatović iz NVO Biciklo.me.

Prioritet bi, objašnjava on, trebalo da ima zona oko škole i vrtića, odnosno ulice 13. jula i Boška Rašovića, što je takođe predviđeno i širim strateškim dokumentom – Planom održive urbane mobilnosti. Osim smirivanja saobraćaja, neohodno je, kaže Bulatović, obezbijediti i dovoljan broj parkirališta za bicikla, uključujući i zatvorene garaže za skladištenje bicikala u stambenim zgradama i na javnim površinama.

Prema njegovim riječima, jednako je važno posvetiti pažnju razvoju ciklorutirizma, jer u Kolašin dolazi sve više turista koji su u potrazi za aktivnim odmorom.

“Biciklistički turizam može Opštini donijeti ogromne prihode, a Kolašin ima sve preduslove da postane izvrsna cikloturistička destinacija. Glavna prepreka razvoju cikloturizma je oskudna biciklistička infrastruktura, pa je Strategijom razvoja biciklizma predviđeno označavanje staza, postavljanje odgovarajuće signalizacije, izrada mape biciklističkih ruta, postavljanje odmorišta sa servisima i slično”, kaže Bulatović.

Važno je, podsjeća, da donosioci odluka u “da biciklizam nije samo sport, već prije svega vid efikasnog transporta i instrument za podsticanje održivog lokalnog razvoja”. Bulatović smatra da je “šteta da se ogromni potencijali grada i okoline, kad je riječ o upotrebi bicikla ne prepoznaju i ne koriste na adekvatan način, iako bi to značajno unaprijedilo kvalitet života i lokalnu ekonomiju.

“Razvoj biciklizma kao vida mobilnosti u Kolašinu je još uvijek u začetku. Dosadašnje mjere su uglavnom bile usmjerene na stvaranje uslova za biciklizam kao dio ponude za turiste, dok se potrebama mještana nije posvećivala pažnja”, konstatacije je iz Stategije.

Skupština opštine Kolašin je u maju 2021. godine usvojila i Plan održive urbane mobilnosti, a tim lokalnim strateškim dokumentom je, takođe, previđeno niz mjera za poboljšanje uslova za vožnju biciklom, koje do sada nijesu realizovane.

Kolašin ima samo jednu (nezavršenu) biciklističku stazu, i to onu uz šetalište pored Tare, konstatovano je u Stategiji. Ta staza nije povezana sa centrom grada. Značajnija ulaganja, minulih godina, su parkirališta za bicikla i označavanje turističkih staza u ruralnom i planinskom području. U sklopu projekta “Sjeverom na dva točka”, koji je sprovela NVO e Biciklo.me uz finansijsku podršku Evropske unije, postavljena su četiri parkirališta ispred OŠ “Risto Manojlović”, Srednje stručne škole “Braća Selić”, Doma zdravlja i Sportskog centra.

Stategijom su planirane brojne mjere koje će dovesti do boljih uslova za bicikliste. Predviđeno je bilo prilagođavanje planskih dokumenata, subvencionisanje kupovine bicikala, unapređenje infrastrukture, izrada mape biciklističkih tura… Posebna pažnja posvećena je mogućnostima da Kolašin postane prepoznatljiva destinacija za cikloturizam. Pored ostalih benefita vezanih za taj oblik turizma, u Staregiji piše i da bi to bio ogroman potencijal za razvoj seoskih područja.

foto: Vijesti

NIKŠIĆ PROGNOZA