U obrazovnom sistemu Crne Gore, ne računajući visokoobrazovne ustanove, trenutno je upisano 8.499 djece stranih državljana. Najviše ih je u osnovnim školama – 5.798 učenika, zatim u predškolskim ustanovama gdje je 1.158 mališana, dok srednje škole pohađaju 1.543 učenika iz inostranstva.
Te podatke “Vijestima” su 30. septembra dostavili iz Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija, na čijem čelu je ministarka Anđela Jakšić Stojanović.
Prema tim informacijama, najviše stranca obrazuje se u Drugoj osnovnoj školi u Budvi – 539, a potom u OŠ “Anto Đedović” iz Bara – 368, dok je u budvanskoj osnovnoj školi “Stefan Mitrov Ljubiša” njih 333.
Kada su gradovi u pitanju, najviše ih je u podgoričkim osnovnim školama – 1.392, zatim Budvi gdje ih se obrazuje 1.186, kao i Baru u kom uči 1.022 djece iz inostranstva.
Podgorica prednjači i po broju stranaca u srednjim školama – 339, u Baru ih uči 267, Budvi 200, Kotoru 161 i Herceg Novom 143.
U vrtićima je najviše stranaca, takođe, u glavnom gradu – 244, potom Budvi (217), Herceg Novom (149), Baru (145) i Tivtu (127).
U crnogorskim obrazovnim ustanovama, od vrtića do srednje škole, uče djeca iz zemalja okruženja – Srbije, Kosova, Albanije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Slovenije, Sjeverne Makedonije, ali i dalekih Filipina, Južnoafričke Republike, Jordana, Sudana, Argentine, Australije, Kanade, Kine, Koreje, Kube, Katara, Maroka, Meksika, Mauricijusa, Egipta, Ekvadora, Nigerije, Indonezije, Paname…
U školskom sistemu su i djeca bez državljanstva, ali i državljani Austrije, Azerbejdžana, Belgije, Brazila, Bugarske, Bjelorusije, Češke, Danske, Francuske, Grčke, Gruzije, Holandije, Irana, Irske, Italije, Izraela, Japana, Jemena, Jermenije, Kazahstana, Letonije, Litvanije, Luksemburga, Mađarske, Moldavije, Njemačke, Norveške, Pakistana, Poljske, Rumunije, Rusije, Sjedinjenih Američkih Država, Sirije, Slovačke…
Osim njih, crnogorski školarci u odjeljenjima imaju i državljane Španije, Švajcarske, Švedske, Turske, Ujedinjenog Kraljevstva, Ukrajine, Zambije, Estonija…
Dopunski časovi i smjernice
Iz Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija kojim rukovodi Anđela Jakšić Stojanović objasnili su za “Vijesti” da, u skladu sa Opštim zakonom o obrazovanju i vaspitanju stranci kojima je odobren privremeni ili stalni boravak u Crnoj Gori, kao i stranci koji traže međunarodnu zaštitu, lica sa odobrenom međunarodnom ili privremenom zaštitom i lica bez državljanstva jednaki su u ostvarivanju prava na obrazovanje sa crnogorskim državljanima u skladu sa posebnim zakonom.
“Sama upisna procedura oslanja se na odredbe Opšteg zakona o obrazovanju koje stranim državljanima sa prebivalištem u Crnoj Gori, obezbjeđuju jednakost u ostvarivanju prava na obrazovanje, a samim tim i upisna procedura se ne razlikuje u odnosu na naše učenike”, kazali su.
Odgovarajući na set pitanja istakli su da se u školama realizuje podrška učenja crnogorskog jezika kao nematernjeg prema javno važećem predmetnom programu sa dva dodatna časa sedmično koji se finansiraju iz budžeta Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija.
“U odnosu na njihove potrebe, škole se u skladu sa ustaljenom praksom obraćaju Ministarstvu koje daje saglasnost za organizaciju dodatna dva časa sedmično. Sve škole koje prepoznaju ovu potrebu, uz podršku MPNI u prilici su da realizuju ovaj vid podrške. Zavod za školstvo je izradio i dostavio školama smjernice za uključivanje učenika sa drugih govornih područja u obrazovno-vaspitne ustanove u Crnoj Gori. Takođe, Zavod je izradio i Smjernice za vrednovanje i ocjenjivanje učenika sa drugih govornih područja u obrazovno-vaspitnim ustanovama u Crnoj Gori, s obzirom na to da je kao najveći izazov u radu istaknut problem ocjenjivanja učenika. Protokol za posmatranje djece sa smetnjama u razvoju je prilagođen iimplementira se”, tvrde iz MPNI.
Dodali su i da ustanove formiraju timove koji kontinuirano pružaju podršku učenicima i roditeljima.
“Realizuju se časovi dopunske i dodatne nastave, slobodnih aktivnosti i djeca se uključuju u aktivnosti u ustanovama što doprinosi njihovoj integraciji sa vršnjacima”, navode iz tog Vladiog resora.
Raznolikost u vrtićima
Prema podacima MPNI zaključno sa 29. septembrom, u barskim vrtićima sa djecom iz te Opštine obrazuju se dvoje mališana i Albanije, po jedno iz Australije, Austrije, Australije, Izraela, Kine, Sjeverne Makedonije, Slovenije, po dvoje iz Bosne i Hercegovine i Italije, troje sa Kosova. U predškolskim ustanovama u tom lučkom gradu je i devet mališana iz Njemačke, četvoro iz Rusije, po jedno iz Slovenije i Španije, ali i 51 iz Srbije, 12 iz Turske i 14 iz Ukrajine.
U beranskim vrtićima je jedan mališan sa Kosova i pet iz Srbije, a u Bijelom Polju troje iz Srbije, a po jedno iz Bugarske, Izraela i Njemačke.
Budvanske obrazovne ustanove za najmlađe otvorile su svoja vrata za po jednog mališana iz Albanije, Australije, Bjelorusije, Brazila, Hrvatske, Irana, Sjeverne Makedonije, Poljske, kao i za 17 iz Bosne i Hercegovine, 57 iz Rusije, dvoje iz Sjedinjenih Američkih Država, troje iz Slovenije, 22 djece iz Turske, 13 iz Ukrajine i 93 iz Srbije.
U vrtićima u prijestonici po jedan je mališan iz Bjelorusije, Kanade, Katara, Kube, Njemačke, SAD, Ukrajine, kao i pet iz Rusije i sedam iz Srbije.
U Danilovgradskim vrtićima po jedno je dijete iz Australije, Slovenije i Ukrajine, dvoje iz Azerbejdžana i Njemačke, troje iz Turske, petoro iz Srbije i šestoro iz Rusije.
U hercegnovskim vrtićima sa djecom iz te opštine rastu tri mališana iz Azerbejdžana, po jedno dijete bez državljanstva, iz Češke, Filipina, Francuske, Grčke, Hrvatske, Izraela, Kanade, Kosova, Letonije, Sjeverne Makedonije, Švedske i Turske, dvoje iz Bjelorusije, četiri iz Bosne i Hercegovine, dvoje iz Njemačke, jedno iz Poljske, čak 76 iz Rusije, jedno iz Sjedinjenih Američkih Država i 35 iz Srbije, kao i 11 iz Ukrajine.
U kolašinskim vrtićima boravi po jedno dijete je iz Češke, Mauricijusa i Poljske, petoro iz Srbije i dvoje iz Turske.
Kotor je među onima koji imaju najraznovrsniju djecu u Crnoj Gori – u tamošnjim vrtićima su mališani iz Albanije njih četvoro, jedno iz Austrije, troje iz Bosne i Hercegovine po jedno iz Francuske, Grčke, Hrvatske, Makedonije, Nigerije, Njemačke i Švajcarske, troje iz Italije, petnaestoro iz Rusije, dvadeset troje iz Srbije, dvanaestoro iz Turske, šestoro iz Ukrajine i troje iz Ujedinjenog Kraljevstva.
U Mojkovcu je jedan mališan iz Francuske i dvoje iz Srbije.
Nikšićki vrtići okupljaju djecu iz Belgije, Mađarske, Paname, SAD i Slovenije (po jedno), petoro bez državljanstva, petoro iz Bosne i Hercegovine, dvoje iz Njemačke, troje iz Italije, jedno iz Hrvatske i petnaestoro iz Srbije.
U Plavu je po jedno dijete iz Bosne i Hercegovine i Kosova, dvoje iz Sjeverne Makedonije i Sjedinjenih Američkih Država, te dvoje iz Srbije.
U Pljevljima su upisana dva mališana iz Srbije, dok je u Plužinama jedno dijete iz iste zemlje.
Podgorički vrtići okupljaju mališane iz čak 22 države. Dvoje iz Albanije i Azerbejdžana, po jedno iz Argentine, Bjelorusije, Bugarske, Češke, Ekvadora, Kube, Mađarske, Slovenije i Ujedinjenog Kraljevstva, šestoro iz Francuske, dvoje iz Holandije, troje iz Hrvatske, jedno iz Italije, četrnaestoro iz Bosne i Hercegovine, osamnaestoro sa Kosova, dvoje iz Sjeverne Makedonije, četvoro iz Njemačke, dvoje iz Poljske, trideset sedmoro iz Rusije, četvoro iz Sjedinjenih Američkih Država, osmoro iz Ukrajine, čak 87 iz Srbije i 48 iz Turske.
U Rožajama u predškolskim ustanovama boravi jedno dijete iz Njemačke i šesnaestoro iz Srbije.
Tivatske vrtiće pohađa po jedno dijete iz Albanije, Belgije, Bjelorusije, Italije, Moldavije i Francuske, tri iz Bosne i Hercegovine, četvoro iz Hrvatske, dvoje iz Japana, dvoje s Kosova, troje iz Sjeverne Makedonije, dvoje iz Njemačke, trideset dvoje iz Rusije, jedno iz SAD, četrdeset jedno iz Srbije, sedamnaestoro iz Turske, dvoje iz Ujedinjenog Kraljevstva i šestoro iz Ukrajine. Osam mališana u tivatskim vrtićima nema državljanstvo.
U Tuzima predškolske ustanove pohađa dvanaestoro djece iz Albanije, jedno iz Bosne i Hercegovine, Kine i Kosova, troje iz SAD, jedno iz Srbije i troje iz Turske.
U Ulcinju su mališani iz Albanije – njih jedanaestoro, Bosne i Hercegovine, Italije, Njemačke i SAD po jedno, troje iz Rusije, šestoro iz Srbije, jedno iz Turske i jedno iz Ukrajine.
Na Žabljaku su troje djece iz Rusije i dvoje iz Srbije, dok u Zeti u vrtiće ide po jedno dijete iz Albanije, Bosne i Hercegovine i SAD, četvoro iz Srbije i dvoje iz Turske.
Migraciona politika se ne može svesti na pitanje viza
Pitanje vođenja migracione politike je jedno od najzahtijevnijih i najkompleksnijih pitanja i svaka država u vidu zakonodavne politike i sprovođenja nacionalne strategije uređuje ovu oblast i upravlja procesom migracija, saopštio je “Vijestima” senator Državne revizorske institucije Branislav Radulović.
Vrhovna državna revizija, dodao je, već je najavila sprovođenje revizije u toj oblasti, što je dodatno “osnaženo na nedavno održanoj sjednici skupštinskog odbora na kome su razmatrani prijedlozi za revizije DRI u 2025. godini”.
“DRI već sprovodi predstudiju ‘Efikasnost realizacije aktivnosti u oblasti integrisanog upravljanja migracijama, u periodu 2021-2025. koja treba da identifikuje polja rizika i bude osnova da se ova revizija uvrsti u godišnji plan revizija DRI za 2026. godinu”.
Konstatovao je da je riječ o vrlo kompleksnoj oblasti, zbog čega je obuhvaćen veći broj subjekta revizije kao što su: Ministarstvo unutrašnjih poslova, Uprava policije, Ministarstvo rada, zapošljavanja i socijalnog dijaloga, Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija:
“Jer se migraciona politika ne može svesti samo na pitanje uvođenja viza. Ona ima širi kontekst koji se mora posmatrati i iz ugla funkcionisanja Fonda zdravstva, politike rada i zapošljavanja, školskog sistema”…
“Na ovaj način vrhovna državna revizija, kao i na drugim temama koje revidira daje doprinos da se dobije ozbiljan, odgovoran i egzaktan sistemski odgovor i indentifikuju slabosti i daju kvalitetne preporuke za njihovo otklanjanje. Dobijanje kvalitetnog revizorskogg izvještaja, posebno kod ovako složenih tema je jako važno, jer državni organi u prvom redu Skupština i Vlada mogu, na bazi dobijenih rezultata, preuzimati kvalitetne mjere sa ciljem vođenja kvalitetne politike i izbjegavanja populizama koji vodi ka ekstremnim postupanjima”, rekao je Radulović.
Osnovci iz svih krajeva svijeta
Osnovne škole pohađaju djeca iz brojnih država, a podaci Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija pokazuju da u crnogorskim opštinama nastavu pohađaju učenici iz gotovo svih krajeva svijeta.
U Andrijevici školu pohađaju dva učenika iz Australije i jedan iz Srbije.
U barskim osnovnim školama nastavu pohađaju djeca iz Albanije (2), bez državljanstva (2), Bjelorusije (30), Bosne i Hercegovine (18), Bugarske (1), Francuske (3), Holandije (1), Hrvatske (5), Italije (3), Izraela (9), Jermenije (1), Kanade (4), Kazahstana (10), Kosova (32), Mađarske (1), Sjeverne Makedonije (9), Moldavije (4), Njemačke (26), Poljske (2), Rumunije (1), Rusije (479), Sjedinjenih Američkih Država (8), Slovenije (1), Srbije (162), Švajcarske (3), Turske (39), Ujedinjenog Kraljevstva (1) i Ukrajine (156).
U beranskim osnovnim školama je po jedan učenik iz Albanije, Rusije i Ukrajine, dvoje iz Bosne i Hercegovine, 58 sa Kosova i 65 iz Srbije.
U Bijelom Polju školu pohađaju djeca iz Albanije njih dvoje, sedmoro iz Bosne i Hercegovine, po jedno iz Bugarske, sa Kosova, iz Moldavije, Njemačke, Ukrajine i Zambije, kao i troje iz Rusije i 36 iz Srbije.
Budvanske osnovne škole pohađa pet učenika iz Albanije, po jedan iz Argentine, Bugarske, Češke, Estonije, Grčke, Gruzije, Jemena, Kanade, Kine i Norveške, šestoro iz Azerbejdžana, 30 iz Bjelorusije, 37 iz Bosne i Hercegovine, dvoje iz Italije, troje iz Izraela, dvoje iz Jermenije, četvoro iz Kazahstana, petoro iz Sjeverne Makedonije, dvoje iz Moldavije, devetoro iz Njemačke, dvoje iz Poljske, 596 iz Rusije, šest iz SAD, dvoje iz Slovenije, 203 iz Srbije, troje iz Švajcarske, troje iz Švedske, 65 iz Turske, jedno iz Ujedinjenog Kraljevstva i 170 iz Ukrajine.
Na Cetinju su učenici iz Bjelorusije (2), Bosne i Hercegovine (1), Sjeverne Makedonije (1), Rusije (13), Srbije (3) i Ukrajine (4).
U Danilovgradu osnovne škole pohađa po jedno dijete iz Albanije, Azerbejdžana i Bosne i Hercegovine, dvoje iz Sjeverne Makedonije, troje iz Njemačke, 27 Rusa, desetoro iz Srbije, sedmoro iz Turske i troje iz Ukrajine.
U Gusinju su učenici iz Albanije (1), Sjeverne Makedonije (4), Sjedinjenih Američkih Država (4) i Srbije (3).
U Herceg Novom u školske klupe sjedaju djeca iz Albanije (4), Azerbejdžana (1), Bjelorusije (20), Bosne i Hercegovine (40), Brazila (1), Češke (1), Francuske (1), Holandije (1), Hrvatske (4), Italije (2), Izraela (7), Kanade (5), Kazahstana (1), Kosova (1), Letonije (1), Luksemburga (1), Sjeverne Makedonije (5), Meksika (1), Njemačke (7), Rusije (280), Sjedinjenih Američkih Država (4), Sudana (1), Švedske (1), Turske (6), Ujedinjenog Kraljevstva (3), Ukrajine (55) i Srbije (117).
U kolašinskim osnovnim školama su učenici iz Japana (1), Mauricijusa (1), Rusije (3) i Srbije (7).
U Kotoru nastavu pohađaju djeca iz Albanije (9), Argentine (1), Australije (2), bez državljanstva (3), Bjelorusije (4), Bosne i Hercegovine (13), Bugarske (1), Ekvadora (2), Francuske (2), Hrvatske (3), Irana (1), Irske (1), Italije (3), Izraela (4), Južnoafričke Republike (4), Kanade (2), Kazahstana (2), Koreje (1), Kosova (7), Litvanije (1), Sjeverne Makedonije (5), Njemačke (10), Rumunije (2), Rusije (153), Sjedinjenih Američkih Država (16), Slovenije (5), Srbije (63), Švajcarske (1), Švedske (1), Turske (46), Ujedinjenog Kraljevstva (10) i Ukrajine (47).
U Mojkovcu školu pohađaju učenici iz Bosne i Hercegovine (1) i Srbije (2).
U Nikšiću su učenici iz Belgije (1), bez državljanstva (7), Bjelorusije (5), Bosne i Hercegovine (16), Holandije (1), Italije (3), Kosova (10), Sjeverne Makedonije (1), Njemačke (2), Poljske (1), Rusije (3), Sjedinjenih Američkih Država (3), Španije (1), Srbije (61), Turske (2) i Ukrajine (1).
U Petnjici su učenici iz Kosova (1), Rusije (2), Slovenije (2) i Srbije (2).
U Plavu školu pohađaju djeca s Kosova (2), iz Sjedinjenih Američkih Država (1) i Srbije (7).
U Pljevljima su učenici iz Bosne i Hercegovine (10), Sjedinjenih Američkih Država (1) i Srbije (20).
Podgoričke osnovne škole pohađaju djeca iz čak 50 država. Među njima su učenici iz Albanije (12), Argentine (4), Australije (6), Austrije (1), Azerbejdžana (7), Belgije (1), bez državljanstva (3), Bjelorusije (12), Bosne i Hercegovine (39), Brazila (2), Bugarske (2), Češke (1), Danske (4), Egipta (1), Ekvadora (2), Francuske (17), Grčke (2), Holandije (1), Hrvatske (10), Indonezije (1), Irana (2), Italije (10), Izraela (4), Jemena (1), Kanade (2), Kazahstana (6), Kine (6), Kosova (75), Kube (1), Luksemburga (1), Mađarske (6), Sjeverne Makedonije (15), Maroka (1), Nigerije (2), Njemačke (10), Norveške (1), Pakistana (2), Poljske (2), Rumunije (1), Rusije (247), Sjedinjenih Američkih Država (33), Slovačke (3), Slovenije (4), Španije (1), Srbije (391), Švajcarske (2), Švedske (2), Turske (253), Ujedinjenog Kraljevstva (1) i Ukrajine (63).
U Rožajama su učenici iz Austrije (2), Bosne i Hercegovine (1), Holandije (1), Kosova (3), Sjeverne Makedonije (2), Njemačke (1), Srbije (100), Švajcarske (1) i Turske (6).
U Tivtu školu pohađaju djeca iz Albanije (9), Australije (1), Azerbejdžana (2), Bjelorusije (4), Bosne i Hercegovine (16), Estonije (1), Francuske (2), Hrvatske (10), Italije (7), Kanade (2), Kazahstana (6), Kine (1), Kosova (5), Sjeverne Makedonije (5), Maroka (1), Mauricijusa (2), Moldavije (3), Njemačke (2), Rumunije (1), Rusije (141), Sjedinjenih Američkih Država (8), Slovačke (1), Slovenije (1), Srbije (95), Turske (27), Ujedinjenog Kraljevstva (10) i Ukrajine (40).
U Tuzima osnovne škole pohađaju djeca iz Albanije (28), Austrije (1), Belgije (2), Bosne i Hercegovine (2), Francuske (3), Kosova (26), Njemačke (5), Sjedinjenih Američkih Država (4), Srbije (13), Švedske (1) i Turske (5).
U Ulcinju su učenici iz Albanije (73), bez državljanstva (4), Bosne i Hercegovine (2), Grčke (1), Holandije (1), Hrvatske (1), Kosova (66), Kube (1), Njemačke (9), Rusije (13), Sjedinjenih Američkih Država (7), Sirije (1), Slovenije (1), Srbije (12), Švedske (2), Turske (7), Ujedinjenog Kraljevstva (2) i Ukrajine (3).
U Žabljaku osnovnu školu pohađa osam učenika iz Srbije.
U Zeti školu pohađaju djeca iz Albanije (7), bez državljanstva (2), Bosne i Hercegovine (3), Filipina (1), Irana (1), Jermenije (1), Kosova (1), Sjeverne Makedonije (1), Meksika (1), Rusije (2), Sjedinjenih Američkih Država (1), Srbije (22) i Ukrajine (1).
U Baru učenici iz Kanade, Francuske, SAD…
U barskim srednjim školama obrazuju se dva učenika iz Albanije, po jedan iz Australije i Bjelorusije, jedanaest iz Bosne i Hercegovine, tri iz Francuske, po jedan iz Hrvatske i Italije, četiri iz Kanade, tri iz Kazahstana, po dva iz Kosova i Litvanije, jedan iz Makedonije, tri iz Moldavije, tri iz Njemačke, jedan iz Poljske, četiri iz Rumunije, 106 iz Rusije, tri iz SAD, 67 iz Slovenije, po tri iz Švajcarske i Turske, po jedan iz Ukrajine i Srbije.
U Andrijevici uče dvoje srednjoškolaca iz Srbije, a u barskim srdednjim školama obrazuje se po jedan učenik iz Albanije, Australije, Hrvatske, Italije, Kanade, Litvanije, Moldavije, Poljske i Rumunije, devetoro iz Bjelorusije i 11 iz BiH.
Po tri srednjoškolca u Baru su iz Francuske, Kazahstana, Njemačke, Turske i SAD, a sa Kosova ih je četvoro, iz Sjeverne Makedonije dvoje, dok je njih 106 iz Rusije, dvoje iz Slovenije, 67 iz Srbije, 33 iz Ukrajine.
U beranskim srednjim školama 27 je stranaca – troje sa Kosova, jedno iz Njemačke i 23 iz Srbije.
U Bijelom Polju u srednjoj školi je jedan učenik bez državljanstva, a po jedno je iz BiH, Rusije i Španije, dok je 11 učenika iz Srbije.
Budvanske srednje škole pohađaju brojni stranci – jedno je dijete bez državljanstva, dok se tamo obrazuje po jedan učenik iz Albanije, Izraela, Kazahstana, Švedske, Ujedinjenog Kraljestva i sa Kosova. Njih 11 je iz Bjelorusije, 19 i BiH, po dvoje iz Sjeverne Makedonije, Njemačke, 65 iz Rusije, a dvoje više iz Srbije. Šest budvanskih srednjoškolaca iz je Turske, a 21 iz Ukrajine.
U srednjim školama u Cetinju je dvoje Bjelorusa, troje djece iz BiH, po jedno iz Kazahstana i sa Kosova, dok je njih 35 iz Rusije, sedmoro iz Srbije, devetoro iz Ukrajine, po jedno iz Švedske i Turske.
U Danilovgradu srednju školu pohađa po jedan učenik iz Slovnije i Bjelorusije, po petoro iz Srbije i Rusije i dvoje iz Turske.
Dvoje djece iz Azerbejdžana obrazuje se u novskim srednjim školama, kao i pet iz Bjelorusije, 21 iz BiH, dvoje iz Hrvatske i Sjeverne Makedonije, po jedno iz SAD, Ujedinjenog Kraljevstva, Kanade i Kine, 49 iz Rusije, 45 iz Srije i 13 iz Ukrajine.
Kolašinske srednje škole otvorile su svoja vrata za jednog učenika iz BiH i četvoro iz Srbije.
U klupama kotorskih srednjih škola po jedan je učenik iz Bjelorusije, Bugarske, Holandije, Hrvatske, Italije, Kanade, Južnoafričke Republike, Kazahstana, Mađarske, Nigerije, Rumunije, Španije, Švajcarske, po dvoje iz Francuske, Grčke, Izraela. Osmoro njih iz BiH je, troje iz Ujedinjenog Kraljevstva i Sjeverne Makedonije, šestoro iz Njemačke, 58 iz Rusije, četvoro iz SAD, 43 iz Srbije, osmoro iz Turske i njih 11 iz Ukrajine.
U Mojkovcu je dvoje srednjoškolaca iz Srbije, au Nikšiću ih je iz te države šestoro. U gradu pod Trebjesom uči i šest srednjoškolaca iz BiH, po jedno iz SAD, Ekvadroa, Jordana, Sjeverne Makedonije, Ukrajine i po dvoje sa Kosova, iz Njemačke i Rusije.
U Plavu srednju školu pohađaju po jedan učenik iz Albanije, BiH, Njemačke i Srbije, dok je u Pljevljima po jedno iz Albanije i BiH i 12 iz Srbije.
U Plužinskoj srednjoj školi obrazuje se jedan stranac – državljanin Srbije.
Glavni grad ima lepezu srednjoškolaca sa gotovo svih kontinenata – troje učenika je iz Bjelorusije, 18 iz BiH, po jedno iz Bugarske, Estonije, Grčke, Holandije, Izraela, Kanade, Kazahstana, Moldavije, Njemačke, Slovenije. Četiri srednjoškolca imaju hvatsko državljanstvno, dvoje italijansko, po troje Kine i Mađarske, 11 Kosova, petoro Sjeverne Makedonije, dvoje Rumunije, 74 Rusije, sedmoro SAD, Srbije njih 151, a Turske 33 i Ukrajine 16.
U Rožajama uče tri srednjoškolca iz BiH, 12 iz Srbije, dvoje iz Turske.
U tivatskim srednjim školama obrazuje se po jedan učenik iz Albanije, Belgije, Bugarske, Mađarske, Njemačke, Kosova, troje iz Bjelorusije, isto toliko iz Hrvatske, a po dvoje iz SAD i Holandije. Njih 17 je iz BiH, četvoro iz Sjeverne Makedonije, 44 Rusije, 35 Srbije, i po šest iz Turske i Ukrajine.
Tuške srednje škole pohađa šest učenika iz Albanije, po jedan iz Francuske, Jordana i Srbije, a dvoje iz Kine, 11 sa Kosova, po troje iz SAD i Turske i dvoje iz Švedske.
Srednju školu u Ulcinju pohađa 14 učenika z Albanije, po jedno iz BiH, Italije, Rusije, Turske, Njemačke, Švajcarske, i Ukrajine, kao i njih 24 sa Kosova, petoro iz SAD i devetoro iz Srbije.
Na Žabljaku je po jedan srednjoškolac iz Austrije i Ujedinjog Kraljevstva, a u Zeti je njih četvoro iz Albanije, dvoje bez državljanstva, po jedno iz Bjelorusije, Italije, Jermenije. Po dva učenika su iz BiH i Njemačke, a 11 iz Rusije i 14 iz Srbije.
Foto: elements.envato